התכנסות טכנולוגית

התכנסות טכנולוגית היא מונח המתאר את שכבות ההפשטה המאפשרות לטכנולוגיות שונות לפעול בצורה יעילה כמערכת מתכנסת. מבחינה מעשית ההתכנסות הטכנולוגית כוללת שני תחומים תלויים זה בזה: תכנון טכני ופונקציונליות. תכנון טכני עוסק בהנדסה של התשתית הבסיסית הדרושה להובלת תוכן דיגיטלי. הפונקציונליות מתייחסת לקלות השימוש בה משתמש יכול לגשת לאותו תוכן במכשירים שונים. ההיבטים התפקודיים נובעים מהיעילות בהנדסה טכנית.

כתכונה של החברה, ההתכנסות יכולה לדרבן צמיחה כלכלית ולשנות את האופן שבו אנשים מתקשרים על בסיס גלובלי. זה מספק מספר נוחות אך מביא גם חששות חדשים הכרוכים באבטחת רשת, פרטיות נתונים, גניבת זהות וטרור.

מתכנסים תחומי טכנולוגיה
דרך טובה להעריך את החשיבות של טכנולוגיות מתכנסות היא לשקול חידושים מדורות קודמים. פריטים כמו נגן CD, סיפון קלטות, טלוויזיה בקונסולה או טלפון חוטים כל אחד שימש רק פונקציה אחת, ואילו מכשיר מחשוב כף יד מודרני אחד יכול להמזג כמה מהפונקציות הללו, וכמעט שלא נדרשת התערבות של משתמשים.

לדוגמה, אנשים שאינם קוראים מחשבים נוטים יותר לאמץ את האינטרנט והווידיאו לפי דרישה אם הם יכולים לגשת לטכנולוגיות אלה דרך הטלוויזיות שלהם. באופן כללי, טלוויזיה מוכרת ולא מאיימת. המסכים גדולים וטלוויזיות קלות לתפעול. השימוש בהם כדי לגשת לרשת דורש כמעט שום הכשרה.

בסרטון זה, מארק לונדסטרום של אוניברסיטת פרדו
דן בטכנולוגיות מתכנסות.
מחשבים אישיים (מחשבים אישיים), למרות ממשקי המשתמש הגרפיים שלהם (GUI), נוטים להיות מכוונים יותר לטקסט. הם אינטראקטיביים, מכוונים לשימושים עסקיים וחינוכיים, והמיצגים שלהם קטנים יותר. מחשבים יכולים להיות מאתגרים עבור חלקם ולעתים קרובות הם זקוקים לחינוך פורמלי או לבוא עם עקומת למידה אישית.

השימוש בסמארטפון לביצוע שיחות וצילום תמונות דיגיטליות ושימוש בטלוויזיה הדיגיטלית שלך לביצוע משימות מחשוב, כמו גלישה באינטרנט בזמן צפייה בסרט, הן שתי דוגמאות נוספות להתכנסות טכנולוגית.

דוגמאות נוספות כוללות אינטרנט של דברים (IoT), התקנים מחוברים בלוטות ‘ורשתות נתונים Wi-Fi עם רוחב פס גבוה להפעלת חיישנים חכמים המוטמעים במכשירי חשמל ביתיים, מכוניות, תרמוסטטים ופריטים יומיומיים דומים.

מקור ההתכנסות הטכנולוגית
ההתכנסות הטכנולוגית היא תוצאה של חדשנות משבשת ששילבה את תחומי הטלקומוניקציה, ה- IT והמדיה שהיו בעבר מושתתים. תנועה זו מתוארכת לעידן לפני שכיחותן של רשתות אלחוטיות סלולריות. באותה תקופה, ספקי טלקומוניקציה הפעילו רשתות טלפון קבועות.

טלפונים ניידים הופיעו בשנות התשעים כדרך נוחה לביצוע שיחות טלפון תוך כדי תנועה. לאחרונה, צצו סמארטפונים התומכים בפונקציות שונות באמצעות ממשק יחיד, כמו משחק, האזנה למוזיקה, בדיקת אימיילים או טקסטים. בנוסף למולטימדיה, מכשירים חכמים כוללים מעקב GPS התומך בשירות מבוסס מיקום (LBS) לפרסום במסחר אלקטרוני.

אימוץ האינטרנט המיינסטרימי הוביל להתכנסות נוספת של טלקוס (חברות טלקומוניקציה). זה הוביל להתפתחות של התכנסות רשת, או התכנסות מדיה, המאפשרת לספק שירותי נתונים, וידאו וקול ברשת אחת. ספקים שפעם היו מוגבלים לשירותי טלפון יכולים כעת להציע חבילות חבילות של טלוויזיה בכבלים, גישה לאינטרנט וקול בתמורה חודשית.

דוגמאות להתכנסות טכנולוגית
מלבד טלקומוניקציה ומדיה, ההתכנסות הטכנולוגית מתחילה לעטוף תעשיות אחרות הישנות. בתחילה, לרוב העיתונים ומוצרי ההדפס האחרים לא הייתה כמעט נוכחות באינטרנט. לאורך זמן, גופי חדשות הכירו בערך שילוב המדיה החדשה להעברת תוכן בזמן אמת ולהגברת טווח ההגעה של מפרסמים.

טכנולוגיות מתכנסות הובילו את לידתן של יישומי מדיה חברתית לשיתוף תוכן באמצעות פלטפורמה מקוונת. כמעט כל כלי תקשורת מרכזי אימץ גישה של DevOps ליצירת אפליקציות ממותגות בהן משתמשים עשויים ליצור אינטראקציה ישירה עם אנשי מערכת ומנויים אחרים דרך עמוד הפייסבוק של המו”ל, ידיות טוויטר או חדר צ’אט.

כלי רכב חשמליים מדגישים גם את הקווים המטושטשים בין טכנולוגיות שונות. מכיוון שהם פועלים על דלקים חלופיים, על רכבים אלו להתחבר לרשת חשמל מחוברת, תוך אינטראקציה עם טכנולוגיות אינטרנט כדי לנתח ולהעביר את הנתונים שהם אוספים.

בינה מלאכותית (AI) היא הדמיה של התנהגות אנושית על ידי מכשיר מחשוב. Chatbots הם כלים מונעי תוכנה המיועדים עם למידת מכונה ואלגוריתמים לשפה טבעית. חברות מסוימות משתמשות בצ’אט-בוטים כדי לטפל בפניות שירות. עוזרים וירטואליים, כמו אלקסה של אמזון, סירי של אפל, עוזרת גוגל וקורטנה של מיקרוסופט, הם Chatbots AI. טכנולוגיות AI, blockchain ו- IoT מתכנסות בכדי לאפשר ספרון מוגן לחשיפה לעסקאות פיננסיות.

ההתכנסות הטכנולוגית מאפשרת לתעשיית הקולנוע להוריד עלויות ולהוסיף אפקטים מעניינים יותר להפקה הדיגיטלית. מצד שני, תוכן דיגיטלי פגיע לפיראטיות באמצעות קרע תוכן, ובתי ייצור עשויים לאבד הכנסות ככל שיותר צופים בוחרים להזרים וידאו במקום ללכת לאולם קולנוע.

מרכזי נתונים שוקלים יותר ויותר תשתית ממוזגת (CI) או תשתית היפר-ממורשת (HCI). ב- CI חברות יכולות לרכוש רכיבי מחשוב, רשת, שרת ואחסון לפי המדף. HCI אורז את כל הרכיבים במכשיר יחיד.

חסרונות הטכנולוגיות המתכנסות
למרות היתרונות שלה, ההתכנסות הטכנולוגית מגיעה עם חסרונות בולטים. בשל המורכבות של אספקת שירותי אינטרנט, וידאו וקול, ספקי הרשת חייבים לבצע בהכרח השקעות יקרות במחשוב, רשתות, אבטחה ופיתוח תוכנה מתמשך. עלויות אלה בדרך כלל ייקלטו על ידי הצרכנים בצורה של תעריפים או דמי שירות גבוהים יותר.

כמו כן, למרות שהם מתחרים בענף מוסדר, טלקוס הם הבעלים של תשתית הרשת הקיימת ויכולים להיות לא ששים לחלוק אותה עם יריבים. זה מספק חסם כניסה לחברות חדשות להביא חידושים לשוק. מצב זה הוביל לוויכוח על כללי נייטרליות נטו בארצות הברית שנחקקו בשנת 2015 כדי להתייחס לשירותי הפס הרחב כאל כלי עזר ולמנוע מספקים לתת עדיפות לשירותים שבבעלותם על פני מתחרים על שירותים. נציבות התקשורת הפדרלית (FCC) ביטלה את הכללים בשנת 2018 לאחר שורה של אתגרים משפטיים, אם כי מדינות בודדות שוקלות להעביר חוקי נייטרליות נטו שלהן.

מנקודת מבט של משתמש, גורם הצורה ממלא תפקיד ביעילות הטכנולוגיות המתכנסות. אמנם אתה יכול לפתוח דפדפן בסמארטפון, ייתכן שמכשיר נייד אינו מצויד בכדי לספק פונקציונליות זהה לשולחן העבודה או למחשב האישי.

חשוב מכך, בהתחשב באופי הפורש של איסוף נתונים המאפשר טכנולוגיות מתכנסות, קשה למשתמשים להבין במלואם מתי מכורים נתונים וכיצד משתמשים בהם לבניית פרופיל אישי. מכשירים לבישים, קירות אבטחת הרשת והתפשטות המכשירים הניידים הגדילו את שטח ההתקפה בו האקרים יכולים להשתמש כדי לגנוב מידע המאפשר זיהוי אישי (PII).

חששות אלה עוררו דיון בצורך בתקנות נוספות בארצות הברית, בדומה לחוקים הכלליים לתקנת הגנת נתונים (GDPR) החלים על פרטיות הנתונים במדינות החברות באיחוד האירופי.

אלמנטים של התכנסות טכנולוגית
ישנם חמישה אלמנטים של התכנסות טכנולוגית שהם: טכנולוגיה, מקובל שטכנולוגיות הנחשבות כשונות מאוד מפתחות תכונות דומות עם הזמן שמטשטש הבדלים. בשנת 1995 הטלוויזיה והטלפון הנייד היו מכשירים שונים לחלוטין. בשנים האחרונות עשויים להיות להם תכונות דומות כמו היכולת להתחבר ל- wifi, לנגן מדיה עשירה מבוססת אינטרנט ולהפעיל אפליקציות. אנשים עשויים להשתמש בטלוויזיה או בטלפון שלהם כדי לשחק משחק או לתקשר עם קרובי משפחה, באמצעות אותה תוכנה. מדיה ותוכן, טלוויזיה ושירותי אינטרנט נתפסו בעבר כנפרדים אך החלו להתכנס. סביר להניח שמוזיקה, סרטים, משחקי וידאו ותוכן מידע בסופו של דבר יתכנסו עד כדי כך שהם כבר לא פורמטים מובחנים. לדוגמה, מוסיקה עתידית עשויה תמיד להגיע עם סרטון מוסיקה אינטראקטיבי שדומה למשחק. ביישום השירותים, בסוף שנות התשעים, היה הבדל גדול בין תוכנה ושירותים עסקיים לצרכן. עם הזמן, הקו הזה מיטשטש. הטכנולוגיה נוטה לנוע ממספר גדול של כלים ספציפיים ביותר לעבר מערכת קטנה של כלים גמישים עם יישומים רחבים. רובוטים ומכונות, זה נפוץ יותר ויותר שלמכונות כמו כלי רכב או מכשירים יש תכונות אוטונומיות למחצה ההופכות אותם לרובוטים. ניתן לראות במציאות מדומה את ההתכנסות של החיים האמיתיים עם ישויות דיגיטליות כמו משחקים וסביבות מידע.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *