טכנולוגיה מאחורי אייפון

זה לא רק הגאדג’ט הנמכר ביותר שנוצר אי פעם: זה כנראה גם המשפיע ביותר. מאז שסטיב ג’ובס הכריז על האייפון בשנת 2007, אפל מכרה קרוב ל -1.5 מיליארד מהם, ויצרה עסקים ענקיים למפתחי אפליקציות ומייצרי אביזרים, ודמיינה מחדש את אורח חיינו. מיליוני אנשים משתמשים באייפון כמחשב היחיד שלהם. והמצלמה היחידה שלהם, מכשיר GPS, נגן מוסיקה, מתקשר, מתכנן טיולים, חיפוש סקס וכלי תשלום. זה הכניס את העולם לכיסים שלנו.

המדיה החברתית, בפרט, נחקרת. תמיד ידענו שיש חילופי דברים, שאם אנו משתמשים באפליקציות בחינם, אנחנו מוותרים על משהו בתמורה; אך כעת יש חששות היכן בדיוק מסתבר כל הנתונים האלה. אנו מתרגלים לתחושה של לחץ בלתי ניתן להגדרה, התחושה כאילו תמיד קורה יותר מדי ולעולם לא תוכלו להתרחק גם אם תרצו. הסמארטפון הוא אחד הפורטלים למערבולת הנתונים הזו לפעמים-דיסטופית.

אך יחד עם זאת, אין להכחיש שהאייפון שינה את חיינו לחלוטין – ושכל טרנספורמציה באמת תפתור בעיות קיימות ותציג חדשות.

לפני האייפון, סמארטפונים בעיקר העתיקו את ה- BlackBerry. אחרי האייפון, כולם העתיקו את אפל: לרוב הטלפונים יש עכשיו מסכים גדולים, עיצובים יפים ומצלמות משופרות מתמיד. יש להם אפילו “חריצים”, או גזרות בחלק העליון של התצוגה שלהם מקצה לקצה, שם מתגוררת המצלמה הפונה לטלפון.

ואפקט ה- iPhone הרבה מעבר לסמארטפונים. על מנת ליצור כל כך הרבה טלפונים, הקימו אפל ומתחרותיה רשתות אספקה ​​ענקיות ומסתחררות בכל רחבי העולם. אותם יצרנים מייצרים כעת את אותם חלקים למזל”טים, גאדג’טים לבית חכם, לביש ומכוניות לנהיגה עצמית. הם לא נראים כמו הטלפון שלך, אך יתכן שהם לא יהיו כאן בלעדיו.

המצאת האייפון
ג’ובס הכריז על האייפון ב- 9 בינואר, 2007, על הבמה בוועידת Macworld. הוא הקדיש כמעט שעה להסביר את המכשיר, והרחיב את מעלות הכל, מממשק מגע לגירסה ענקית בגודל שולחן העבודה של אתר הניו יורק טיימס שאפשר להסתובב בו. הוא אפילו עשה שיחת טלפון (כמה מוזרה!) והציב את מה שצריך להיות צו הסטארבקס הגדול ביותר בהיסטוריה לבריסטה אמיתית לכאורה אצל סטארבקס אמיתית. האירוע כולו מופיע כיצירה מדהימה בהיסטוריה של התעשייה הטכנולוגית, ועדיין תוכלו לצפות בכול (בטלפון שלכם) ב- YouTube.

הטלפון לא יצא לפני כחצי שנה לאחר אותה גילוי ראשוני, שבמהלכו אפל התערבה בטירוף כדי להפוך את ההדגמה של ג’ובס לגאדג’ט של שוק המוני. כשהיא סוף סוף פגעה בחנויות ביוני, אנשים עמדו בשורה מחוץ לחנויות לקנות אחת כזו. אפל מכרה 270,000 מכשירי אייפון בסוף השבוע הראשון בו היה זמין, הגיעה למיליון ביום העבודה, ותפסה מייד את דמיונם של בעלי הטלפונים בכל מקום.

כשהאייפון הופיע בשנת 2007, הוא הגיע עם כל ההבטחה וההצהרה של הכרזת סטיב ג’ובס מרכזית, והדגיש את ממשק המשתמש שלה ואת העיצוב החלקלק כנקודות מכירה מרכזיות. אנו יודעים כעת כי האייפון הפך את עסק הטלפונים הניידים, את כלכלת האינטרנט, ובמובנים רבים, את החברה כולה. אבל מבחינה טכנית, האייפון לא היה חדשני במיוחד.

התוכנה שלו ורעיון הממשק התבססו על ה- iPod, שכבר המציא מחדש את תעשיית המוזיקה הדיגיטלית. מסכי מגע הופיעו בדגמים קודמים של הטלפון והטאבלט, כולל ניוטון האישי של אפל. ובטלפונים של נוקיה העליונים היו יותר זיכרון, מצלמות טובות יותר וקישוריות מהירה יותר לנייד. מה שהפך את ה- iPhone לטרנספורמטיבי היה שינוי התפיסה שעומד בבסיס פרויקט האייפון כולו: מעצביו לא יצרו טלפון עם כמה תכונות נוספות, אלא מחשב כף יד מן המניין שיכול גם לבצע שיחות ולגלוש באינטרנט.
כמלומד ניהול, עיצוב וחדשנות, אני מתקשה לחזות מה תהיה ההתפתחות הטכנולוגית המהפכנית הבאה. בעשר השנים שחלפו מאז השקת האייפון כל כך הרבה על החיים המודרניים, המסחר והתרבות השתנו. חלק זה נובע מכך שהאייפון, והבום של הטלפון החכם שהוא דרבן, יצרו תשתית טכנולוגית אישית ניידת הניתנת להרחבה כמעט אינסופית. האייפון שינה את המשחק לא בגלל הטכנולוגיה הראשונית שלו וממשק המשתמש המגניב אלא כתוצאה מדמיונם של יוצריו ואומץ ליבו.
להמציא אפליקציות לנייד
כאשר האייפון קרם עור וגידים, מעצביו מצאו עצמם נקרעים בין ייצור טלפון או מחשב. מהנדסים ומנהלי שיווק חששו כאחד שהמכשיר החדש יהרוג את שוק ה- iPod שהניע את התחייה הארגונית של אפל במשך חמש שנים. נוקיה, השחקנית הגדולה ביותר בשוק הטלפונים הסלולריים באותה תקופה, הייתה בעלת טכנולוגיות ואבות-טיפוס דומים, וגם חששה להיכלל על קו מוצרי הטלפון הנייד המצליחים שלה, שהשתמשה בפלטפורמת תוכנה פשוטה ומיושנת יותר מזו שעליה נבנה אייפון.

עם זאת, אפל קיבלה את הקפיצה על ידי התקנת מערכת הפעלה ממוחשבת בעלת יכולת מלאה באייפון, יחד עם כמה תוכנות יישומיות קטנות. חלקם היו קשורים לטלפון, כולל תוכנית שטיפלה בביצוע וקבלת שיחות, כמו גם דרך חדשה להציג הודעות דואר קולי, ומערכת שהפרידה בין הודעות טקסט שונות של אנשי קשר. אחרים היו דומים יותר למחשב, כולל אפליקציית דוא”ל ודפדפן אינטרנט. כמובן שגם תכונות נגינת המוזיקה מה- iPod נכללו, וקשרו את הטלפון למערכת האקולוגית המתעוררת של אפל.
בתחילה, זה קשור לאפליקציות. אבל מהנדסי מחשבים והאקרים מיומנים ידעו שהם מחזיקים מחשב בגודל כף יד, והתכוונו לעבוד בכתיבת תוכנה משלהם והפעלתה על מכשירי האייפון שלהם. זה היה שחר האפליקציה המופיעה כעת בכל מקום. בתוך שנה האפליקציות הללו היו כה פופולריות, והפוטנציאל שלהן כה משמעותי, עד שהגרסה השנייה של אפל למערכת ההפעלה של אייפון הקלה על המשתמשים (וחוקיים) להתקין אפליקציות בטלפונים שלהם.

סדרי עדיפויות
הסיכוי לייצר מחשב כף יד מלא פונקציונלי שינה את אופן החשיבה של משתמשים ויצרנים על טלפונים ניידים. עבור אפל וכל חברת טלפון אחרת, התוכנה הפכה חשובה הרבה יותר מחומרה. אילו אפליקציות יכול הטלפון להריץ, וכמה מהר, היו חשובים הרבה יותר מאשר אם הייתה לו מצלמה מעט טובה יותר או שהיא יכולה להכיל עוד כמה תמונות; בין אם זה התהפך, החליק לפתוח או בסגנון בר; או שמא הייתה לו מקלדת גדולה או לוחית קטנה. המקלדת של האייפון הוצגה על גבי המסך ונוצרה בתוכנה, מה שהופך פונקציה שהצריכה חומרה ייעודית לכזו הפועלת על חומרה גנרית ותוכנה ייעודית.

בזמן השקת האייפון הציעה נוקיה כ -200 סגנונות טלפון שונים כדי לענות על כל הצרכים השונים של מאות מיליוני הלקוחות שלה. היה רק ​​דגם אייפון אחד בהתחלה, ובעשור שלאחר מכן היו רק 14 סגנונות עיקריים – אם כי כיום הם מגיעים בצבעים שונים, לא רק לבן ושחור כמו המקור. זה הכוח של פונקציונליות תוכנה ופשטות קשורה.
החשיבות המוגברת של תוכנה בטלפון הנייד שינתה את כלכלת התעשייה גם כן. הכסף הגיע כעת לא רק ממכירת מכשירים ושירותי טלפון, אלא גם משיווק ומכירת אפליקציות ופרסומות בתוך האפליקציה. על מפתחי האפליקציות לחלוק הכנסות עם החברות השולטות במערכות ההפעלה של סמארטפונים, ומספקות כוח השתכרות רציני: אפל מחזיקה בכ -15 אחוזים משוק הטלפונים הניידים, אך קוטפת 80 אחוזים מרווחי הסמארטפונים העולמיים.
לא משנה מה יהיה מחליף המשחקים בענף הטכנולוגיה הבא, ובכל פעם שהוא יגיע, סביר להניח שיהיה לו קשר כלשהו לסמארטפון ולתשתיות הקשורות אליו. גם כיום, חקר מציאות מדומה מחייב התקנת אפליקציה וחיבור רק קצת חומרה נוספת לטלפון קיים. באופן דומה, ממשקי סמארטפון ומצלמות כבר מנטרים ובוקרים על בתים חכמים ואוטומטיים. אפילו כאשר מפותחים מכשירים שיפעלו סביבנו, ואפילו בבגדינו, רבים מהם יוכלו להצביע על האייפון כאב קדמון והשראה רעיוניים.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *